Tips voor het bestickeren van je bedrijfswagen

Tips voor ondernemers | 2018
dinsdag 30 januari 2018 om 14:04

Het bestickeren van je bedrijfswagen is ideale manier om reclame te maken voor je bedrijf. Het is goedkoop en je bereik is enorm, vooral wanneer je veel kilometers maakt. Helaas zien we met enige regelmaat bedrijfswagens rijden die een slechte vorm van autobelettering hebben gekozen. Dit vind ik zonde, want bij een mooie bus hoort mooie belettering. Om je wat op weg te helpen hebben ik een aantal tips voor je op een rijtje gezet.

Het moet gemakkelijk verteerbaar zijn

De meeste mensen zullen met je belettering in aanmerking komen terwijl je aan het rijden bent. Bijvoorbeeld als je stilstaat bij de stoplichten of wanneer je weer eens in de file staat. Het is daarom vooral belangrijk dat je boodschap duidelijk is en gemakkelijk te verteren is.

Je kunt je bus op veel verschillende manieren laten opvallen. Dit kun je doen doormiddel van het kleurgebruik, een pakkende afbeelding of een krachtige tekst. Waar je voor kiest is afhankelijk van jezelf, maar er zijn wel een aantal punten die je in ogenschouw moet nemen.

De boodschap

Het allerbelangrijkste aspect van autobelettering is de boodschap die het overdraagt. Deze boodschap moet kort en duidelijk zijn, omdat mensen weinig tijd hebben om de boodschap te lezen. Daarnaast is het belangrijk dat de boodschap goed leesbaar is en dat hij goed moet kunnen worden onthouden.

Lang niet alle boodschappen van bedrijfswagens zijn even duidelijk en in één oogopslag. Vaak is teveel tekst hier de boosdoener van. Hoewel het over het algemeen beter is om zo uitgebreid mogelijk te zijn, is het bij belettering juist het tegenovergestelde. Minder is beter. Ga voor korte maar krachtige teksten. Een combinatie van jouw bedrijfsnaam + enkele kernactiviteiten is de beste keuze.

Een boodschap kan alleen worden overgedragen als het goed leesbaar is. Kies dus voor een duidelijk lettertype die snel te lezen valt. Maak niet de fout door teveel op te willen vallen met je lettertype en dus een unieke, maar moeilijk leesbare variant te kiezen. Dit werkt alleen maar averechts.

De afbeelding waar je voor kiest is ook van groot belang. Ga voor een duidelijke afbeelding, die van hoge kwaliteit is.

Identiteit

Naast een goede boodschap is het ook belangrijk dat deze boodschap op de juiste manier wordt vormgegeven. De boodschap zou bij het bedrijf en de bedrijfsidentiteit moeten passen. Ga dus voordat je gaat beletteren goed na wat het precies is dat je wilt uitstralen als bedrijf. Als dit helder is, dan is het belangrijk om alles goed vorm te gaan geven. Je hebt veel mogelijkheden om jezelf te onderscheiden van andere bedrijfswagens, bijvoorbeeld door kleurgebruik, lettertype en de unieke boodschap.

Ik raad aan om een professional te raadplegen wanneer je een ontwerp aan het maken bent. Op die manier weet je zeker dat het design goed in elkaar zit.