Bedrijfswagens met lichte schade, het domein van Sebastiaan Lubbers

Algemeen | 2020
vrijdag 24 april 2020 om 10:50

Vertelden we in een vorige blogpost al iets over de werkwijze van monteur Folkwin Kraak in de werkplaats van Finalease, dit keer is de schadeherstel afdeling waar Sebastiaan Lubbers de scepter zwaait aan de beurt.

Sebastiaan werkt sinds ruim een jaar op de schadeafdeling bij Finalease. “Ik werkte al geruime tijd in de schadeherstel branche toen Henri me vroeg of ik misschien bij Finalease wilde komen werken. Op dit moment zijn we dagelijks in een team van 3 man op deze afdeling.” Nieuw ingekochte bedrijfswagens worden bij de inname eerst aan de hand van een lange checklist gecontroleerd zodat duidelijk wordt of en welke reparaties en aanpassingen er aan de bedrijfswagen gedaan moeten worden. Daarna gaan ze naar de werkplaats van Folkwin en als er dan lichte schade aan de bedrijfswagen is die gerepareerd moet worden komt deze naar de schadeherstelafdeling. Op de schadeafdeling vindt niet alleen schadeherstel plaats, bedrijfswagens met een cabine voor max. 7 personen kunnen er bijvoorbeeld ook omgebouwd worden naar een wagen met cabine voor max. 5 personen zodat deze aan de voorwaarden voldoet om op grijs kenteken gezet te worden.

Eigen schadeafdeling met bruggen en spuitcabine

“Over het algemeen is men minder zuinig op een bedrijfswagen dan op de gezinsauto en dat betekent dat er vaak wel een deuk of kras zichtbaar is. Voor deuken tot ongeveer de grootte van een 2 euromunt geldt dat deze redelijk eenvoudig te verhelpen zijn door restylen en kleine krasjes in de lak kunnen worden verholpen door spotrepair. Grotere deuken en krassen vergen wat meer werk en dat betekent vaak ook dat we (een deel van) de bedrijfswagen opnieuw moeten spuiten.” Op de schadeafdeling van Finalease beschikt het team over in totaal 3 voorbewerkingsbruggen en een spuitcabine. De schades worden dus in eigen beheer hersteld en dat is prettig omdat dit werk niet meer uitbesteed hoeft te worden. Plaatwerk wordt gedemonteerd, vervangen en gespoten, of uitgedeukt, strak gemaakt en ook dan weer gespoten.

Spuitwerk snel klaar

Voor het uit te voeren spuitwerk heeft het team de beschikking over een speciale scanner voor het bepalen van de juiste kleur en door het mengen van verschillende kleuren lukt het altijd de goede kleur te vinden. Spuitwerk kan binnen een dag klaar en droog zijn door het gebruik van een droogcabine. In die droogcabine is het 60 graden Celsius en dit zorgt ervoor dat de lak hier slechts 20 minuten hoeft te drogen voordat de bedrijfswagen in principe de weg weer op kan. Dat gebeurt natuurlijk niet want voordat de bedrijfswagen verkocht kan worden moet er nog het een en ander gebeuren. Na het schadeherstel gaat de wagen naar Henk die de laadruimte weer piekfijn in orde maakt of naar de poetser die de hele wagen er weer als nieuw uit laat zien.

Over het antwoord op de vraag; “Wat maakt jouw werk zo leuk?” hoeft Sebastiaan niet lang na te denken. “Na 20 jaar zou je denken dat een deuk niet meer interessant is he? Wat ik erg fijn aan het werken bij Finalease vind is de mate van zelfstandigheid die ik gekregen heb voor het werk dat ik moet doen, is er een bedrijfswagen met schade dan bepalen we zelf of en wat we daaraan moeten doen. Samen met het team ben ik er dan verantwoordelijk voor dat de bedrijfswagen er uiteindelijk weer zo goed mogelijk uit komt te zien.”