Bedrijfswagens en diesel emissienormen E3, E4, E5 en E6

Algemeen | 2020
vrijdag 26 juni 2020 om 15:26

Vanaf oktober 2020 tot 2025 liggen de eisen en bepalingen voor de milieuzones vast. Maar na 2025 komt er ook een "blauwe" en een "zero emission" milieuzone. Bovendien schuiven de Emissienormen één emissieklasse op. Dat is althans het plan, maar niets is zo onbetrouwbaar als de overheid. Zeker als het aankomt op milieu, uitstoot, fijnstof, stikstof, CO2, heffingen en regulering. De knoop wordt doorgehakt bij de tussentijdse evaluatie voor landelijke harmonisering in 2022.

Hieronder geven we duidelijk weer welke emissieklassen er zijn vanaf welke bouwjaren en wat dat voor gevolgen kan hebben. Het gaat hier om de emissieklassen E3, E4, E5 en E6 voor bedrijfswagens op diesel van 1350 tot 1760 kg.

E3, Euro III, Euro 3

Euro3 is de emissiestandaard voor dieselvoertuigen die van kracht werd in de EU in 2001. Dat betekent dat alle voertuigen vanaf dit bouwjaar geleverd moesten voldoen aan deze uitstootnorm. Deze norm is dus straks in groene milieuzones niet meer voldoende en zullen geen toegang meer hebben. Gele milieuzones kunt u nog wel inrijden. Door deze status worden er eigenlijk geen E3 voertuigen meer verkocht in Nederland behalve nog voor de export, bijzondere exemplaren en uitvoeringen (campers) of bepaalde liefhebbers voertuigen. In Duitsland krijgen deze voertuigen veelal een rode milieusticker en mag je al sinds 2015 in heel Duitsland met E3 geen enkele milieuzone inrijden.

E4, Euro IV, Euro 4

Euro4 is de emissienorm voor dieselvoertuigen die van kracht werden in januari 2006. Heeft u dus een voertuig geproduceerd in 2006 dan voldoet deze aan de minimale eisen voor de groene milieuzone. U kunt dan onder de huidige geldende regels iedere milieuzone inrijden. De vraag is echter voor hoe lang nog. Ieder jaar worden de normeringen en eisen strenger. De dagen van E4 zijn dan ook geteld en dienen voor commercieel gebruik vermeden te worden. Internationaal zijn er al voldoende voorbeelden waar ook E4 al geweerd wordt in de milieuzones. Zowel E3 als E4 zullen dus over niet al te lange tijd (2025) ook uit alle Nederlandse groene en gele zones worden geweerd.

E5, Euro V, Euro 5

Euro5 is de emissienorm voor dieselvoertuigen voertuigen die in de EU in september 2010 van kracht werd. Dieselvoertuigen met E5 normering mogen nu nog zonder enige problemen alle milieuzones in Nederland binnenrijden. Ook voor de toekomst zal E5 nog enige jaren toegang worden gegeven. Wat de toekomst gaat brengen in onzeker maar er komt een tijd dat ook E5 uit de gratie raakt. Heeft u dan een bedrijfswagen met E5 dan kan dit zeker invloed hebben op de restwaarde van uw auto.

E6, Euro VI, Euro 6

Euro6 is de emissienorm voor voertuigen die in de hele EU op september 2015 van kracht werd voor nieuwe bedrijfswagens op diesel. Ruim 80% van onze voorraad is momenteel Euro6 (E6) en dat is natuurlijk niet zonder reden. Het is belangrijk om niet alleen een breed en verantwoorde voorraadsamenstelling te hebben maar ook om juist die bedrijfswagens aan te bieden die zoveel mogelijk (rest)waarde voor de klant biedt op lange termijn en een positieve bijdrage leveren aan de luchtkwaliteit voor mens en milieu. Wij adviseren daarom nu bij aanschaf of financial lease van een bedrijfswagen, altijd vanaf bouwjaar 2015 te kiezen en die dus voldoet aan de E6 normering.