Onderhoud: Was en poets je bedrijfswagen regelmatig

Algemeen | 2020
dinsdag 24 maart 2020 om 13:50

Wat voor de een pure ontspanning op zaterdag is, is voor de ander niets anders dan een noodzakelijk kwaad. Een klus die je dan met tegenzin zelf doet of door een gespecialiseerd bedrijf laat doen. Wij van Finalease maken dagelijks gebruik van verschillende gespecialiseerde bedrijven die onze bedrijfswagens verkoop klaar en showroomwaardig maken. Aan Frank van er Klok, van Carclean van der Klok in Hoogezand, vroegen we hoe zo’n behandeling van een bedrijfswagen er dan uitziet en waarom je dit ook na aankoop regelmatig zou moeten (laten) doen.

Allereerst zorgt een schone, glimmende en nette bedrijfswagen natuurlijk altijd voor een goede eerste indruk bij je klant. Ziet je bedrijfswagen zwart van de modder en lijkt de cabine op een vuilnisbelt, dan zal men misschien snel de indruk krijgen dat je in je werk ook niet helemaal pietje precies bent. Daarnaast heeft de lak van je bedrijfswagen er gewoon baat bij als deze goed onderhouden wordt. De lak zal langer blijven glanzen en zaken als vogelpoep en hars veroorzaken geen narigheden als je de lak van de bedrijfswagen regelmatig laat voorzien van een beschermlaag. Deze beschermlaag zorgt ervoor dat de zuren in vogelpoep geen effect op de lak krijgen en hars van bomen is gemakkelijker te verwijderen doordat deze zich niet kan hechten aan de lak.

Carclean van der Klok in Hoogezand wast en poetst dagelijks gemiddeld 2 tot 4 bedrijfswagens voor Finalease. Hoe lang zo’n was en poetsbeurt duurt is afhankelijk van de grootte van de bedrijfswagen en de mate van bevuiling. Een Volkswagen Caddy kan in 2 uurtjes klaar zijn, voor de grotere Mercedes Sprinter is dat al snel 3 tot 4 uur.

Bij een grondige was- en poetsbeurt wordt de bedrijfswagen als eerste grondig gewassen waarbij alles meegenomen wordt, inclusief de onderkant. Daarna wordt er ontvet en worden eventuele stickers verwijderd. Men wast de bedrijfswagens met osmosewater omdat deze geen strepen achterlaten in de lak.

Bij een behandeling wordt er altijd van binnen naar buiten gewerkt. De bekleding wordt als eerste aangepakt, de stoelen worden gereinigd door het zgn. shamporellen. Bij shamporellen wordt water met een reinigingsmiddel onder hoge druk in de bekleding gespoten. Vervolgens wordt al het vocht met het vuil weer uit de bekleding gezogen. Daarna wordt de rest van de binnenkant van de auto grondig schoon gemaakt, inclusief het dashboard, de raamlijsten, zonnekleppen en hemels. Alle vakken en knopjes worden nagelopen en gereinigd.

Daarna is de buitenkant verder aan de beurt. De lak wordt gepolijst om onder andere de laatste contouren van eventuele oude stickers te verwijderen, van de oude belettering zul je daarna niets meer zien. Ook eventuele kleine krasjes zullen verdwijnen. De banden worden weer netjes zwart gemaakt en ook de bumpers worden dan meegenomen. Uiteindelijk moeten alle hoekjes en randjes van de bedrijfswagen brandschoon zijn, er wordt flink gefinetuned. Als laatste wordt de wagen machinaal in de was gezet, hiermee ontstaat er een goede beschermlaag die minimaal een half jaar beschermt tegen vuil, hars en vogelpoep. Dit betekent natuurlijk niet dat je je bedrijfswagen een half jaar niet meer hoeft te wassen, zoals we al eerder schreven is het voor de uitstraling van je bedrijf goed als je bus netjes bij de weg rijdt en ook je lak zal er dus baat bij hebben als je de wagen regelmatig goed wast en poetst.

Of je dat nu zelf op je vrije zaterdag doet, of het laat doen, de keuze is aan jou...